Wójt Gminy Mogilany informuje, że Prezydent Andrzej Duda w dniu 11  sierpnia podpisał ustawę z dnia 5 sierpnia 2022 roku o dodatku węglowym, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw pod pozycją 1692.

https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2022/1692.

Zgodnie z ustawą dodatek węglowy w kwocie 3000,00 zł przysługuje osobie w gospodarstwie domowym, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane paliwami stałymi, wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków.

Przez gospodarstwo domowe rozumie się:

-  osobę fizyczną samotnie zamieszkującą i gospodarującą (gospodarstwo domowe jednoosobowe)

albo

- osobę fizyczną oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).

Przez paliwa stałe rozumie się węgiel kamienny, brykiet lub pelet zawierające co najmniej 85% węgla kamiennego.

Na potrzeby składania wniosków o wypłatę dodatku węglowego przyjmuje się, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego.

Wnioski o wypłatę dodatku węglowego będzie można składać w terminie do dnia 30 listopada 2022 roku, a wnioski złożone po tym terminie pozostaną bez rozpatrzenia.

Wniosek o wypłatę dodatku węglowego składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek.

Minister właściwy do spraw energii określi, w drodze rozporządzenia, wzór wniosku o wypłatę dodatku węglowego, mając na względzie zapewnienie przejrzystości i komunikatywności tego wniosku. Na dzień 12 sierpnia br. wzór wniosku nie jest zatwierdzony, a Rządowe Centrum Legislacji podaje tylko projekt rozporządzenia w sprawie wniosku, które zostało przekazane do opiniowania https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12362850

Wniosek o wypłatę dodatku węglowego składa się na piśmie w siedzibie Gminy lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344) tj. e-puap. W przypadku składania wniosku o wypłatę dodatku węglowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej wniosek ten opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelnia z wykorzystaniem profilu zaufanego.

Wypłata dodatku węglowego jest zadaniem zleconym gminie.

Mając powyższe na względzie Wójt Gminy Mogilany informuje, że niezwłocznie po otrzymaniu wytycznych z Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz zatwierdzeniu i opublikowaniu przez właściwe ministerstwo wzoru wniosku o wypłatę dodatku węglowego uruchomiane zostanie przyjmowanie wniosków.

Wnioski będą dostępne na dzienniku podawczym Urzędu Gminy Mogilany, w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Mogilanach oraz w punkcie przygotowanym do przyjmowania wniosków usytuowanym w holu przed Salą Narad Urzędu Gminy Mogilany.