
Raport z konsultacji społecznych Programu Współpracy Gminy Mogilany z przedstawicielami organizacji pozarządowych oraz podmiotami określonymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2025 rok.
Na podstawie Zarządzenia nr 170/2024 Wójta Gminy Mogilany z dnia 21 października 2024 roku zaproszono przedstawicieli organizacji pozarządowych do udziału w konsultacjach społecznych dotyczących „Programu Współpracy Gminy Mogilany z przedstawicielami organizacji pozarządowych oraz podmiotami określonymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2025 rok.
Roczny program współpracy na poziomie lokalnym jest najważniejszym dokumentem opisującym zasady, formy, zakres i priorytety współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi. Celem konsultacji jest poznanie opinii organizacji pozarządowych i podmiotów zrównanych w zakresie planowanej współpracy na rok 2025 Gminy Mogilany z sektorem społecznym.
Zarządzenie nr 170/2024 Wójta Gminy Mogilany zostało zamieszczone w BIP, stronie www.mogilany.pl oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Mogilany. Dodatkowo informacja o konsultacjach została rozesłana drogą mailową do organizacji pozarządowych biorących udział w dotychczasowych konkursach oraz organizacji wpisanych do listy mailingowej newslettera dla NGO rozsyłanego przez Gminę Mogilany.
Konsultacje odbywały się:
- ustnie podczas spotkania konsultacyjnego w dniu 12 listopada 2024 r.
- pisemniedo dnia 13 listopada 2024 r. w formach:
- w siedzibie Urzędu Gminy Mogilany, na Dzienniku Podawczym, Rynek 2, 32-031 Mogilany,
- pocztą na adres Urzędu Gminy Mogilany, ul. Rynek 2, 32- 031 Mogilany (decyduje data wpływu do Urzędu),
- poprzez system ePUAP, adres skrytki Urzędu Gminy Mogilany ePUAP:/7c1o97cpbw/skrytka.
W formie pisemnej do Programu nie wpłynęły żadne uwagi.
W spotkaniu konsultacyjnym poświęconym projektowi Rocznego Programu Współpracy pomiędzy organizacjami pozarządowymi i samorządem Gminy Mogilany na rok 2025, które odbyło się w dniu 12 listopada 2024 r. w Dworze w Mogilanach uczestniczyło 16 osób, reprezentujących organizacje i grupy nieformalne.
Omówienie projektu Programu rozpoczęto od zaprezentowania trzech filarów współpracy pomiędzy samorządem i organizacjami pozarządowymi, tj. współpracy w zakresie tworzenia polityk publicznych, realizacji zadań publicznych oraz tworzenie warunków do społecznej aktywności.
Podczas dyskusji poświęconej projektowi Programu, skupiono się szczególnie na omówieniu form współpracy finansowej i niefinansowej, zadaniach priorytetowych na rok 2025 oraz wysokości środków zaplanowanych na realizację programu w 2025 r. Pojawiło się też kilka uwag natury ogólnej, dotyczących potrzeb III sektora, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska związanego z działaniami na rzecz upowszechniania sportu.
W kwestii form współpracy finansowej – organizacje korzystają ze wszystkich form wskazanych w Programie, tj.: zlecaniu zadań publicznych w formie otwartych konkursów ofert, w trybie 19 a ustawy, tzw. „małych grantów”, jak i z mechanizmu pożyczki. Nieco mniej rozpowszechnione jest narzędzie jakim jest inicjatywa lokalna – należałoby szerzej promować tę formę współpracy pomiędzy samorządem i mieszkańcami.
Znacząco więcej uwag zostało zgłoszonych w obszarze niefinansowych form współpracy, w szczególności – polityki lokalowej. Przedstawiciele organizacji obecnych na spotkaniu wskazywali na:
- potrzebę podtrzymanie praktyki użyczania lokali na potrzeby organizacji pozarządowych (np. świetlica we Włosani, Dwór w Mogilanach),
- potrzebę rozszerzenia bazy lokali użyczanych nieodpłatnie organizacjom,
- potrzebę wydłużenia godzin udostępniania sal (m.in. w szkołach) na potrzeby działań NGO, do godz. 20.00-21.00 i wiążący się z tym postulat zapewnienia środków dla szkół na organizację wydłużonych godzin udostępniania sal,
- potrzebę zorganizowania spotkania władz gminy z wszystkimi dyrektorami szkół z terenu Gminy Mogilany i przedstawicielami organizacji pozarządowych w celu wypracowania optymalnych rozwiązań, bazujących m.in. na dobrych praktykach stosowanych w innych gminach, np. rola „męża zaufania” – tj. dyrektor przekazuje klucze do części obiektu bezpośrednio osobie z organizacji, co ogranicza konieczność wydłużania dyżurów portierów/woźnych,
- potrzebę przeprowadzenia inwentaryzacji zasobów gminnych i stworzenia katalogu zasobów, które mogłyby być użyczane nieodpłatnie organizacjom (w części warsztatowej spotkania, odbyła się dyskusja dotycząca zasobów, które NGO mogłyby użyczać sobie wzajemnie – warto aby katalog zasobów poszerzyć o zasoby organizacji, zarówno materialne, jak i niematerialne – umiejętności, wiedza, praca wolontariuszy etc.),
- potrzebę możliwości rezerwacji obiektów sportowych w szkołach (pojawiły się głosy zarówno wskazujące na potrzebę nieodpłatnego użyczania, jak i odpłatnego) z wprowadzeniem zasady pierwszeństwa rezerwacji dla Klubów Sportowych – aktualna praktyka nie daje pierwszeństwa Klubom, w efekcie czego muszą często rezerwować sale w sąsiednich gminach (Skawina, Myślenice),
- brak boiska całorocznego do odbywania treningów/zawodów sportowych, docelowo: potrzeba wybudowania nowego boiska sportowego spełniającego kryterium dostępu całorocznego (np. w ramach programu Olimpia),
- potrzebę zapewnienia środków na realizację zasady dostępności w organizacjach, zgodnie z wymogami ustawy,
Reasumując wątek związany z polityką lokalową – z głosów uczestników wybrzmiała potrzeba zorganizowania odrębnego spotkania dedykowanego wyłącznie polityce lokalowej dla NGO.
Przedstawiciele organizacji obecnych na spotkaniu z dużym zadowoleniem wypowiadali się o współpracy z Urzędem w zakresie promocji wydarzeń realizowanych przez NGO (zamieszczanie informacji na stronie internetowej gminy, na profilu FB). Również bardzo dobrą, stosowaną przez Urząd praktyką jest informowanie przedstawicieli NGO o źródłach finansowania poza gminnych (uwaga: przedstawiciele gminy zapraszają wszystkie organizacje do dopisania się do bazy NGO – mailing wysyłany jest na podstawie adresów zgromadzonych w bazie).
Zgłoszono pomysł stworzenia kalendarza imprez gminnych realizowanych przez organizacje pozarządowe, w którym NGO mogłyby zaznaczać prowadzone przez siebie działania o większym zasięgu, aby nie „konsumować” wzajemnie odbiorców swoich działań. Kształt i techniczna forma realizacji powinna być przedmiotem odrębnego spotkania.
Została zgłoszona potrzeba przeprowadzenia diagnozy potrzeb szkoleniowych NGO; zgłoszono również dwa konkretne tematy szkolenia dopoprowadzenia w pierwszej kolejności -szkolenie z przygotowywania projektów, w tym – projektów, składanych wspólnie z Gminą oraz źródeł finansowania działań NGO ze środków zewnętrznych.
W obszarze zadań priorytetowych nie zgłoszono uwag.
W kwestii wysokości środków zaplanowanych na realizację zadań przewidzianych w projekcie programu na 2025 rok, zgłoszono postulat podwyższenia kwoty na działalność organizacji pozarządowych o minimum 15%, z założeniem że nie jest to wzrost wystarczający, ale realistyczny, uwzględniający sytuacje finansową gminy, natomiast postulat na rok następny – minimum dwukrotny wzrost tej kwoty. Kwoty zaplanowane aktualnie nie są wystarczające w szczególności na działania z obszaru sportu.
Kwestia wagi sportu jako aktywności o charakterze nie tylko wzmacniającym zdrowie, ale również działającym profilaktycznie (podano przykład korelacji wydatków na inwestycje w obiekty sportowe a poziomem bezpieczeństwa) oraz będącym narzędziem budowania marki i promowania Gminy, była niezwykle istotna z perspektywy wielu uczestników biorących udział w spotkaniu konsultacyjnym.
Opracowanie:
Agnieszka Matuszyńska-Dziewitek – Fundacja Biuro Inicjatyw Społecznych
Anna Kowalska, Agnieszka Kucharska-Waśniowska – Referat Rozwoju Lokalnego, Pozyskiwania Funduszy i Zamówień Publicznych