Aktualności
Odbiór inwestycji pn. „Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Gaj - etap III - kanalizacji w ul. Zadziele”
31 grudnia 2024
Wójt Gminy Mogilany uprzejmie informuje, że w dniu 30.12.2024r odebrano inwestycje pn. Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Gaj - etap III - kanalizacji w ul. Zadziele”. W związku z powyższym mieszkańcy mogą rozpocząć procedurę przyłączania się do sieci kanalizacji sanitarnej. Przyłączenie do sieci powinno być realizowane na podstawie warunków przyłączenia do sieci wydanych przez Urząd Gminy Mogilany. Konieczne jest również zawarcie umowy z Gminą na odbiór ścieków
+ czytaj więcej
Rządowy program wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2024 r.”
30 grudnia 2024
DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW FUNDUSZU PRACY Rządowy program wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2024 r.” Wójt Gminy Mogilany informuje o środkach finansowych z Funduszu Pracy, przyznanych na podstawie zapotrzebowania gminy złożonego za okres styczeń – czerwiec 2024 roku, przez Wojewodę Małopolskiego na podstawie umowy nr 76/AR/FP/2024 z dnia 2 października 2024 r., w wysokości 6 148,01 zł (słownie: sześć tysięcy sto czterdzieści osiem złotych 01/100), z tego: 600,00 zł (słownie: sześćset złotych 00/100) na dofinansowanie kosztów dodatku do wynagrodzenia, który przysługuje asystentowi rodziny, zatrudnionemu w gminie na dzień złożenia zapotrzebowania, 5 548,01 zł (słownie: pięć tysięcy pięćset czterdzieści osiem złotych 01/100) na dofinansowanie kosztów zatrudnienia asystentów rodziny za okres styczeń – czerwiec 2024 r. Środki przeznacza się na dofinansowanie zadania własnego beneficjenta w ramach programu związanego z: 1) wypłatą dodatków do wynagrodzenia asystentom rodziny zatrudnionym we właściwym podmiocie określonym w art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, 2) dofinansowaniem kosztów zatrudnienia asystentów rodziny poniesionych przez beneficjenta począwszy od 1 stycznia 2024 roku do 31 grudnia 2024 roku. Celem przyznania środków jest pomoc w realizacji zadań wykonywanych przez asystentów rodziny, w tym również zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet i rodzin „Za życiem”. W dniu 23 grudnia 2024 roku został podpisany Aneks nr 1/AR/FP/2024 do umowy nr 76/AR/FP/2024 z dnia 2 października 2024 r., na realizację ww. zadania. Kwota środków przyznanych przez Wojewodę z Funduszu Pracy za okres lipiec-grudzień 2024 roku wynosi: 600,00 zł (słownie: sześćset złotych) na dofinansowanie kosztów dodatku do wynagrodzenia, który przysługuje asystentowi rodziny, zatrudnionemu w gminie za okres lipiec-grudzień 2024 roku, 6 449,37 zł (słownie: sześć tysięcy czterysta czterdzieści dziewięć złotych 37/100) na dofinansowanie kosztów zatrudnienia asystentów rodziny za okres lipiec-grudzień 2024 roku. Kwota dofinansowania: 13 197,38 zł Całkowita wartość zadania: 39 991,20 zł Data podpisania umowy: 2 października 2024 r. Data podpisania aneksu: 23 grudnia 2024 r.
+ czytaj więcej
Kondolencje dla Pani Wandy Gąsior
30 grudnia 2024
W imieniu Wójta oraz wszystkich pracowników Urzędu Gminy Mogilany składamy najszczersze wyrazy współczucia Pani Wandzie Gąsior - wieloletniemu Skarbnikowi Gminy Mogilany - z powodu śmierci Mamy.
+ czytaj więcej
Stanowisko Wójta Gminy Mogilany
24 grudnia 2024
Szanowni Radni, Drodzy Mieszkańcy Gminy Mogilany, Temat budowy linii kolejowej z Myślenic do Krakowa przez naszą gminę budzi wiele emocji, obaw i pytań o przyszłość. W odpowiedzi na pojawiające się propozycje przeprowadzenia referendum w tej sprawie, chciałbym przedstawić swoje stanowisko. Na wstępie podkreślę, że po zapoznaniu się z analizą prawną, ekonomiczną oraz oceną praktyczną skuteczności tego działania, skorygowałem swoje stanowisko wyrażone na spotkaniu z mieszkańcami – referendum nie będzie właściwym rozwiązaniem. Jednocześnie pragnę zapewnić, że głos mieszkańców jest dla mnie niezwykle ważny, a do tej sprawy podchodzę z pełnym zaangażowaniem i odpowiedzialnością. 1. Brak kompetencji gminy w sprawie budowy kolei Zgodnie z ustawą z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym, takie głosowanie może dotyczyć wyłącznie spraw mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji organów gminy. Budowa linii kolejowej jest inwestycją o charakterze regionalnym i strategicznym, realizowaną na poziomie wojewódzkim i centralnym w ramach programu „Kolej Plus”. Decyzje dotyczące tej inwestycji podejmują: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – główny inwestor, administracja rządowa, w tym Ministerstwo Infrastruktury, władze województwa. Gmina Mogilany nie ma prawnych narzędzi, by decydować o lokalizacji, realizacji czy finansowaniu tej inwestycji. Nawet wyraźny sprzeciw wyrażony w referendum nie będzie miał mocy wiążącej dla organów decyzyjnych. 2. Szczególne przepisy ustawy o transporcie kolejowym Budowa linii kolejowej może być realizowana na podstawie Rozdziału 2b ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, który przewiduje specjalne zasady dotyczące takich inwestycji. Najważniejsze z nich to: Decyzje lokalizacyjne mogą być wydawane szybciej, w uproszczonej procedurze. Opinie gmin i innych organów są niewiążące. Możliwe jest wywłaszczenie nieruchomości na potrzeby inwestycji. Gmina Mogilany nie będzie stroną postępowania w sprawie wydania decyzji lokalizacyjnej. W efekcie organizacja referendum nie wpłynie na proces decyzyjny, a budowa kolei może być realizowana nawet wbrew sprzeciwowi gminy i jej mieszkańców. 3. Koszty organizacji referendum i ryzyko naruszenia prawa Koszt organizacji referendum wynosi około 45 tys. zł, co stanowi znaczne obciążenie dla budżetu naszej gminy. Zgodnie z art. 44 ustawy o finansach publicznych, wydatki publiczne muszą być: celowe – służyć realizacji zadań gminy, oszczędne i efektywne. Organizacja referendum w sprawie, która nie leży w kompetencjach gminy, może zostać uznana za niecelowe wykorzystanie środków publicznych. Dodatkowo istnieje ryzyko postawienia zarzutu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. 4. Ryzyko zakwestionowania legalności referendum przez wojewodę Zgodnie z art. 91 ustawy o samorządzie gminnym, wojewoda sprawuje nadzór nad działalnością organów gminy. Jeśli rada gminy podjęłaby uchwałę o organizacji referendum, wojewoda może ją unieważnić, uznając, że: przedmiot referendum wykracza poza kompetencje gminy, uchwała narusza przepisy ustawy o referendum lokalnym. W takiej sytuacji referendum zostanie uznane za nieskuteczne, co oznacza stratę zarówno czasu, jak i środków finansowych. 5. Skuteczniejsze alternatywy dla referendum Zamiast organizowania referendum, które nie przyniesie realnych skutków, proponuję rozważyć bardziej efektywne formy działania, takie jak: Petycje – formalne wnioski mieszkańców do odpowiednich organów. Konsultacje społeczne – zgłaszanie uwag na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowych. Stanowisko rady gminy – wyrażenie sprzeciwu lub wskazanie warunków inwestycji. Dzięki tym narzędziom głos mieszkańców będzie wyraźnie słyszalny, a jednocześnie unikniemy zbędnych wydatków. Podsumowanie Budowa linii kolejowej to duże i ważne przedsięwzięcie, które budzi uzasadnione emocje. Jednak organizacja referendum w tej sprawie nie rozwiąże naszego problemu. Jako wójt gminy czuję się odpowiedzialny za racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi oraz za podejmowanie działań, które mogą przynieść realne efekty. Dlatego, zamiast referendum, proponuję skupić się na innych formach dialogu i współpracy z mieszkańcami oraz inwestorem. Deklaruję również, że w dialogu z odpowiednimi instytucjami będę dążył do tego, aby interesy naszej gminy oraz obawy mieszkańców były godnie i stanowczo wyrażone.
+ czytaj więcej
Harmonogram odbioru odpadów komunalnych na 2025 rok
23 grudnia 2024
Szanowni Państwo, informujemy, że harmonogram odbioru odpadów komunalnych na 2025 rok jest już dostępny. Kliknij tutaj, aby przejść do harmonogramu.
+ czytaj więcej
Ostrzeżenie meteorologiczne oblodzenie/1 23-24.12.2024r.
23 grudnia 2024
Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowy Instytut Badawczy Biuro Prognoz Meteorologicznych w Krakowie wydał ostrzeżenie o prawdopodobnym oblodzeniu, które będzie obowiązywało od poniedziałku 23 grudnia od godziny 17.30 do wtorku 24 grudnia do godziny 8.00. Prognozuje się zamarzanie mokrej nawierzchni dróg i chodników po opadach deszczu, deszczu ze śniegiem i mżawki, powodujące ich oblodzenie. Temperatura minimalna około -1°C, temperatura minimalna przy gruncie od -3°C do -1°C.
+ czytaj więcej
Protokół ze spotkania informacyjnego - 23.10.2024r.
23 grudnia 2024
Przedstawiamy protokół ze spotkania informacyjnego w sprawie wstępnej koncepcji planowanego przebiegu linii kolejowej przez Gminę Mogilany z dnia 23 października 2024 roku . PROTOKÓŁ ZE SPOTKANIA INFORMACYJNEGO 23.10.2024r.
+ czytaj więcej
Spotkanie wigilijne w OSP Włosań
21 grudnia 2024
W sobotę 21 grudnia 2024 roku w remizie OSP Włosań, Ochotnicza Straż Pożarna we Włosani odbyło się tradycyjne spotkanie wigilijne, w którym udział wzięli członkowie OSP, mieszkańcy oraz zaproszeni goście, w tym Wójt Gminy Mogilany Jerzy Przeworski. W wydarzeniu uczestniczyli także Łukasz Najder - Zastępca Wójta Gminy Mogilany, Ksiądz Proboszcz Parafii we Włosani Konrad Kozioł, Radni Gminy Mogilany, a także Sołtys Włosani Tomasz Tyński wraz z Radą Sołecką. Spotkanie rozpoczęło się od wspólnej modlitwy, życzeń, z kolei na stole nie zabrakło tradycyjnych wigilijnych potraw. Wójt podziękował strażakom za ich codzienną służbę oraz zaangażowanie, życząc wszystkim zdrowych i przede wszystkim spokojnych Świąt Bożego Narodzenia. O wyjątkową oprawę muzyczną zadbała niezawodna Orkiestra Dęta OSP Włosań, która wprowadziła zgromadzonych w magiczny klimat Świąt.
+ czytaj więcej
Spotkanie z przedstawicielami firmy EUROVIA w Urzędzie Gminy Mogilany
20 grudnia 2024
W czwartek 19 grudnia 2024 roku, na wniosek Wójta Gminy Mogilany, w budynku Urzędu Gminy Mogilany odbyło się spotkanie z przedstawicielami Firmy EUROVIA S.A (wykonawcy zadania przebudowy drogi powiatowej Gaj-Lusina-Libertów), w którym brali udział również pracownicy UG Mogilany i ZDPK. W trakcie spotkania Wójt Gminy Mogilany poruszył kwestie ważne dla mieszkańców dotyczące przebudowywanej drogi, w tym m.in. jej obecnego stanu, braku informowania o utrudnieniach dojazdu do posesji, niewywiązywanie się z dotrzymania ustalonego harmonogramu robót, braku nawierzchni asfaltowej na skrzyżowaniu z ul. Bema oraz na połączeniu ul. Zadziele z DK7, braku znaku D-15 na pętli w Lusinie, braku udrożnienia ruchu dwukierunkowego od pętli w Lusinie do DK7 a który miał być wprowadzony przed 24 grudnia 2024 roku, a ponadto o stanie nawierzchni parkingu w Lusinie udostępnionego na potrzeby Szkoły Podstawowej. W wyniku przeprowadzonych rozmów przedstawiciele firmy EUROVIA S.A. zobowiązali się do wykonania nawierzchni asfaltowej na ul. Zadziele (połączenie z DK7) oraz do nałożenia nawierzchni technologicznej z asfaltu na skrzyżowaniu z ul. Bema. Działania te mają na celu poprawę stanu drogi - zwłaszcza na odcinku od ul. Bema do DK7. Ponadto poprawie objęte będą również oznakowania miejsc, w których przeprowadzane są roboty budowlane, gdzie postawione zostaną m.in. barierki. Wykonawca zobowiązał się też do przekazywania w terminie informacji o utrudnieniach dotyczących dojazdu do posesji. Ponadto według informacji przedstawionych przez firmę EUROVIA S.A. ruch dwukierunkowy od pętli w Lusinie do DK7 zostanie dopuszczony na początku 2025 roku. Z kolei na parking udostępniony na potrzeby Szkoły Podstawowej w Lusinie dostarczony zostanie tłuczeń kamienny. Zgodnie z ustaleniami wykonawca rozbudowy drogi powiatowej będzie na bieżąco monitorować jej stan i uzupełniać powstałe ubytki.
+ czytaj więcej
Start Lokalnej Strategii Rozwoju na lata 2023-2027
19 grudnia 2024
W ramach kampanii informacyjnej „START LSR”, Lokalna Grupa Działania ,,Blisko Krakowa” informuje, że od 2025 r. rozpoczyna wdrażanie nowej Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) na lata 2023-2027. Po raz pierwszy strategia LGD jest wielofunduszowa, a wsparcie będzie można otrzymać w ramach:- Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej 2023-2027 (PS WPR – Interwencja I.13.1 LEADER/Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS),- Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 (w tym Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i Europejski Fundusz Społeczny Plus). Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej – zakresy wsparcia:- podejmowanie działalności gospodarczej (START DG) – do 65 % wsparcia,- rozwijanie istniejącej działalności gospodarczej (ROZWÓJ DG) – do 65 % wsparcia,- rozwój oferty oraz upowszechnianie i zachowanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego obszaru Blisko Krakowa w oparciu o potencjał w rozwoju lokalnym (zasobów kulturowych, przyrodniczych i historycznych) wraz z wykorzystaniem produktu Skarby Blisko Krakowa – do 100 % wsparcia, JSFP – do 75 % wsparcia,- podnoszenie świadomości klimatycznej i ekologicznej społeczności oraz upowszechnianie innowacyjnych rozwiązań ekologicznych (w tym związanych z OZE) - do 100 % wsparcia, JSFP – do 75 % wsparcia,- kampania społeczna na rzecz edukacji w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatu i ochrony środowiska oraz innych wyzwań współczesnego świata - do 100 % wsparcia, JSFP – do 75 % wsparcia,- włączenie społeczne – działania aktywizujące ludzi młodych, seniorów i osoby w niekorzystnej sytuacji oraz podnoszenie kwalifikacji i umiejętności liderów lokalnych - do 100 % wsparcia, JSFP – do 75 % wsparcia,- poprawa dostępu do małej infrastruktury publicznej, infrastruktury społecznej i usług, w tym dostępności dla osób będących w niekorzystnej sytuacji - do 100 % wsparcia, JSFP – do 75 % wsparcia. W ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wsparcie przewidziane jest w ramach działaniaFEMP.07.06 RLKS - Wsparcie oddolnych inicjatyw na obszarach wiejskich (typ projektu A. Infrastruktura kulturalna, typ projektu C. Oferta turystyczna, typ projektu D. Trasy turystyczne) - do 85 % dofinansowania. W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus wsparcie przewidziane jest w ramach:- działania FEMP.06.22 Wsparcie usług społecznych i zdrowotnych w regionie – RLKS, Typ projektu B. Usługi zgodne z zasadą deinstytucjonalizacji, w zakresie zapewnienia opieki osobom potrzebującym wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, w tym ze względu na wiek lub usługi w zakresie wsparcia opiekunów nieformalnych - do 95 % dofinansowania,- działania FEMP.06.17 Aktywizacja społeczno-zawodowa – RLKS, Typ projektu A. Aktywizacja społeczna i zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz osób biernych zawodowo - do 95 % dofinansowania. Wnioski o przyznanie pomocy składane będą w dedykowanych systemach informatycznych: PUE/CSOB – wnioski w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej (wymagany numer producenta rolnego nadawany przez ARiMR) IGA – wnioski w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski (wymagany podpis elektroniczny w formacie XADES) Szczegółowe informacje znajdą Państwo w: https://www.gov.pl/web/rolnictwo/wytyczne-podstawowe-w-zakresie-pomocy-finansowej-w-ramach-planu-strategicznego-dla-wspolnej-polityki-rolnej-na-lata-20232027 https://www.gov.pl/web/rolnictwo/wytyczne-szczegolowe https://fundusze.malopolska.pl/szop W celu uzyskania dodatkowych informacji i bezpłatnego doradztwa, prosimy o kontakt z biurem LGD Blisko Krakowa - Radziszów ul. Szkolna 4, tel.: 12 256 02 31 e-mail: biuro@bliskokrakowa.pl Źródło: LGD Blisko Krakowa
+ czytaj więcej